Fördelarna med ett lojalitetsprogram

22 oktober 2020 william eriksson

Det är idag många som är med i någon form av kundklubb då det ger vissa fördelar såsom rabatter, förhandsköp och andra förmånliga erbjudanden. De flesta större företag har klubbar för sina kunder; det kan vara livsmedelsföretag, möbelföretag, bokhandlar, klädföretag, apotek, flygbolag, tidningar, kaféer, museer med flera.

 

Viktiga saker att fundera över innan man går med i en kundklubb

Ska man gå med i en kundklubb så är det viktigt att man tänker på eventuella bindningstider, om det kostar något att vara medlem och hur mycket man kommer att tjäna på det. Många gånger är medlemskapet gratis, men varje litet köp man gör registreras och på så vis samlar företaget information om vilka vanor man har, så man bör fundera på om man verkligen vill detta innan man går med i en kundklubb. Man bör även noggrant läsa alla villkor innan man går med, och försäkra sig om att den information som företaget samlar in om en inte säljs eller lämnas vidare till en tredje part.

 

Anpassade kunderbjudande leder till högre försäljning

Då konkurrensen om kunderna är stor är det många företag som erbjuder olika lojalitetsprogram för att knyta kunderna till sig och få dem att regelbundet komma tillbaka. Faktum är att en lojal kund genererar mycket mer pengar för företaget än en kund som bara är nöjd. Genom den information företaget samlar in om sina kunder och dess köpvanor kan de sedan identifiera de kunder som de anser är mest lönsamma.

Genom kundklubbar och lojalitetsprogram lär företagen känna sina kunder och deras köpvanor och kan på så vis anpassa olika erbjudanden för att få dem att handla mer. På så vis stärks även de olika företagens varumärken. Samtidigt tas viktiga marknadsandelar från andra inte sällan mindre företag, vilka ofta leder till att de går under och måste slå igen.

Fler nyheter