Välkommen till it-support, har du testat att starta om?

10 november 2021 patrick pettersson

editorial

När du kontaktar din it-support får du ofta frågan om du testat att starta om. Faktum är att många saker löser sig på något magiskt sätt vid omstarter. Det är egentligen inte magi, utan att systemet laddar om.

Det krävs förvisso betydligt mer av en it-support än att vänligt be personer starta om sina datorer. Framför allt om det rör sig om företagssupport. Många företag väljer att outsourca sin support när det gäller it. Ett smidigt sätt att kunna bemanna smartare och efter behov.

En del företag gömmer sin support längst ner i källaren, lite som i serien The It-Crowd. Samtidigt så är supporten och it-strategier bland det viktigaste som finns för många företag. Säkra lösningar och höga krav på att skydda personliga uppgifter hör inte hemma i en källare.

image

Ta kontroll över it-supporten

It-avdelningen har en viktig funktion och bör inte gömmas undan. Tvärtom behöver it-supporten vara en del av organisationen och vara med i många beslut. Företaget behöver inte nödvändigtvis ha support på plats, i så fall bör det finnas någon koordinator.

Beroende på typ av företag eller organisation kan det vara bra att verkligen ha genomlyst it-behovet. Det finns externa företag som kan vara till hjälp om kompetens inte finns inom företaget.

Genomlysningar och att ta fram strategier inom it blir allt viktigare. Framför allt eftersom det finns många regler och förordningar att hålla sig till. Ska företaget göra större ändringar i system eller köpa in program är det bra att ha ett expertutlåtande.

It-supporten är bara en del av it-strategin, det är den som ska se till att det dagliga fungerar. Det är viktigt därför att långa nertider, anställda som inte kan jobba och frustrationen som uppstår kostar pengar. Så ta kontroll över it-supporten och it-avdelningen för bästa resultat, och undvik att skuffa undan dem till källaren.

Fler nyheter